Directx 10

DirectX 10 to nieoficjalna wersja, która zadziała w systemie Windows XP, a także w systemach Windows 2000 i Windows Server 2003. Oryginalna wersja DirectX 10 jest dostępna jedynie dla systemów wydanych po Windows XP. Za pomocą nieoficjalnej modyfikacji możemy używać komponentów DirectX 10 w grach komputerowych albo rozmaitych aplikacjach uruchomionych w Windows XP, 2000 czy Server 2003.

Muszą jednak zostać spełnione pewne warunki – podzespoły PC (zwłaszcza karta graficzna) oraz interesujące nas gry i programy powinny wspierać wersję 10 tego zestawu bibliotek. Komponenty DirectX odpowiadają głównie za obsługę grafiki trójwymiarowej i dwuwymiarowej oraz multimediów (audio/wideo).

10 edycja bibliotek przyniosła sporo ulepszeń w tym zakresie. Za sprawą programu stają się one wreszcie dostępne także dla użytkowników Windows XP oraz osób korzystających z pozostałych systemów wspieranych przez opisywaną modyfikację.

DirectX to sterowniki multimedialne Microsoftu, przeznaczone tylko dla Windows 2000/XP/2003/Vista/7. Dodatek ten jest niezbędny dla każdego systemu operacyjnego, który zapewnia wysoką jakość np. w grach komputerowych.

DirectX - to zestaw funkcji API stworzony przez Microsoft i wykorzystywany w systemach Windows i na konsolę Xbox do generowania głownie grafiki 2D i 3D. Na przestrzeni ponad 10 lat DirectX znacząco ewoluował:

DirectX 9.0c (2007, Windows XP) - zawiera m.in.: DirectDraw - komponent do obsługi grafiki rastrowej; Direct2D - odpowiedzialny za wyświetlanie grafiki 2D; Direct3D - odpowiedzialny za wyświetlanie grafiki 3D; DirectWrite - odpowiedzialny za renderowanie tekstu. DirectSound - przeznaczony do odtwarzania i nagrywania dźwięku; DirectShow - odpowiada za odtwarzanie plików wideo i audio

DirectX 10 (2007, Windows Vista) - zmiany: przyspieszone grafiki 3D, Model cieniowania Shader Model 4.0, lepsze wykorzystanie mocy procesora graficznego (GPU), przy jednocześnie mniejszym zużyciu CPU

DirectX 11 (2009, Windows 7) - zmiany: nowy model cieniowania Shader Model 5.0, lepsze przetwarzania wielopotokowe, lepsza kompresja tekstur

DirectX 12 (2015, Windows 10) - możliwość korzystania z dwóch różnych kart graficznych, skalowalność, nowe technologie SFR i AFR

PlayStation®, Xbox®, DirectX® - te i inne zastrzeżone znaki towarowe są własnością firm trzecich i zostały użyte na tej stronie jedynie w celach informacyjnych