DirectX 9.0C

Microsoft DirectX(r) 9.0c to wersja z 2007 roku, zapewniająca dużą wydajność gier i innego oprogramowania multimedialnego, które wykorzystują ten standard.

DirectX – zestaw funkcji API wspomagających generowanie grafiki (dwuwymiarowej i trójwymiarowej), dźwięku oraz innych zadań związanych zwykle z grami i innymi aplikacjami multimedialnymi. Jest najczęściej wykorzystywany do obsługi grafiki w grach komputerowych. Używany jest również do pisania programów służących do specyficznych zadań z wykorzystaniem np. grafiki trójwymiarowej (np. symulacja komputerowa).

DirectX jest produktem firmy Microsoft, dostępny tylko na platformę Windows oraz konsolę Xbox. Najnowsza wersja pakietu, oznaczona jako DirectX 12, została zaprezentowana podczas Game Developers Conference 20 marca 2014 roku w San Francisco[1], a później udostępniona wraz z premierą systemu operacyjnego Windows 10[2]. Poprzednia wersja DirectX – o numerze 11 – zadebiutowała wraz z systemem operacyjnym Windows 7.

DirectX - to zestaw funkcji API stworzony przez Microsoft i wykorzystywany w systemach Windows i na konsolę Xbox do generowania głownie grafiki 2D i 3D. Na przestrzeni ponad 10 lat DirectX znacząco ewoluował:

DirectX 9.0c (2007, Windows XP) - zawiera m.in.: DirectDraw - komponent do obsługi grafiki rastrowej; Direct2D - odpowiedzialny za wyświetlanie grafiki 2D; Direct3D - odpowiedzialny za wyświetlanie grafiki 3D; DirectWrite - odpowiedzialny za renderowanie tekstu. DirectSound - przeznaczony do odtwarzania i nagrywania dźwięku; DirectShow - odpowiada za odtwarzanie plików wideo i audio

DirectX 10 (2007, Windows Vista) - zmiany: przyspieszone grafiki 3D, Model cieniowania Shader Model 4.0, lepsze wykorzystanie mocy procesora graficznego (GPU), przy jednocześnie mniejszym zużyciu CPU

DirectX 11 (2009, Windows 7) - zmiany: nowy model cieniowania Shader Model 5.0, lepsze przetwarzania wielopotokowe, lepsza kompresja tekstur

DirectX 12 (2015, Windows 10) - możliwość korzystania z dwóch różnych kart graficznych, skalowalność, nowe technologie SFR i AFR

PlayStation®, Xbox®, DirectX® - te i inne zastrzeżone znaki towarowe są własnością firm trzecich i zostały użyte na tej stronie jedynie w celach informacyjnych